نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (1203)
https://telegram.me/adabvaerfan
سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء نوزدهم ـ صفحه 367 )
( قسمت یازدهـــم )
عـزّتِ رسـالـت
( جزء نوردهم صفحه 371 آیه 106 )
بسم الله الرحمن الرحیم
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
ترجمه لفظی آیه شریفه :
چون برادرشان نوح به آنان گفت آیا پروا ندارید
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
( بخش دوم )
بدان که تقــوی در قــرآن به پنـــج معناست :
1 ـ تقوای دوری از شرک ، و عقیده به توحید ؛
فَسَاَکتُبُها لِلَّذِینَ یَتَّقُون
که بهشت برای متّقیان است .
2 ـ تقوی به اخلاص است و دوری از نفاق ؛
یا اَیُّهَاالَّذِینَ آمَنُوا اِتَّقُواالله وَ کُونوُا مَعَ الصّادِقِینَ
ای مؤمنان ؛
بپرهیزید از این که اخلاص در کردار خویش را
به نفاق و شک بیامیزید ،
قدر خویش را بدانید ،
و از راه غرور برخیزید ،
و با راستان و راستگویان باشید .
3 ـ تقوی به راستی و دوری از ریا ؛
اِنَّما یَتَقَبَّلُ الله مِنَ المُتَّقِینَ
آری ؛ کار از شایستگان ، شایسته است ،
و از شستگان شسته !
پس کار در عنایت بسته ،
نه در طاعت بسته !
آن کند که خود صلاح داند ،
نه افزاید و نه کاهد !
اراده ، اراده ی او است ،
و مشیّت ، مشیّت او !
4 ـ تقوی به سنّت و ولایت ؛
اِمتَحَنَ اللهُ قُلُوبُهُم لِلتَّقوی
دین را از بدعت خالص کرده ؛
و دلهای پاک از بدعت زدوده ،
و به سنّت پیامبر(ص) و سیره ائمه معصومین(ع) آراسته ،
و به ترس از عقوبت خـــــــدا پاکیزه شده ،
و به شــــــــــرم زنــــــــده ،
و به اخلاص روشن گردیده است !
5 ـ تقــــوای اجتنــاب از گنـــــاه ؛
چنانکه در قصّه ی یوسف فرمود :
اِنَّهُ مَن یَتَّقِ وَ یَصبِر ...
این تقوی اشارت است به خلوت زلیخا با یوسف ،
و این صبر اشارت است به ؛
روز در چاه افکندن یوسف !
چه ؛ هرکسی از معصیت پرهیزد ،
و بر محنت صبر کند ؛
خداوند مزد نیکوکاران را ضایع نکند !
که ؛ اِنَّ اللهَ لا یُضِیعُ اَجرَ المُحسِنِینَ
****************************
توضیح اینکه : در همه آیه های مربوط به این پنج نبیّ
(نوح ، هود ، صالح ، لوط ، شعیب)
همه جا مرسلین را به صیغه جمع آورده ، در صورتیکه هریک از آنها یک نفر مرسل و مستقل بوده اند !
علت آن است که ؛ خداوند خواست بفهماند که همه انبیاء نور واحدند و هدف و خط مشی شان
یکی است و تکذیب یکی از آنان در حکم تکذیب همه آنان است !
موضوع :